Meer tips (Vital Care)

Nutrition

Hoe ouder we worden, hoe meer onze levensstijl onze gezondheid beïnvloedt. Dit geldt ook voor voeding. Hier ligt een aanzienlijk potentieel voor het behoud van onze levensstijl en het voorkomen van leeftijdsgebonden ziekten. Vooral micronutriënten en een evenwichtige energie-inhoud spelen hierbij een belangrijke rol. Een paar eenvoudige veranderingen zorgen voor goede resultaten op de lange termijn. Hier zijn een paar suggesties om aan de slag te gaan.

  • Kool is goed voor u. Eet regelmatig alle soorten seizoensgroenten (groene kool, spruitjes, broccoli, savooiekool, Chinese kool). Deze bevatten vitale stoffen, helpen het systeem te ontruimen en voorkomen veel leeftijdsgebonden omstandigheden.
  • Lijnzaad doet dit. Het beste is om deze in muesli’s op te splitsen of te mengen met andere maaltijden. Slechts twee of drie eetlepels per dag brengen je spijsvertering op gang en hebben een positief effect op je bloeddruk en darmflora.
  • Rode biet. In elke vorm (als salade, sap of groente) verbetert biet je vermogen om energie te produceren en heeft een positief effect op je vaten.
  • Vette zoutwatervis. Hoe kouder het water, hoe beter de vis. Zalm en makreel houden je hart en vaten jong. Twee keer per week gegeten.
  • Bessenmix – bessen zijn heerlijk. In de ware zin van het woord. Ze bevatten zoveel actieve bestanddelen dat het bewezen is dat ze met twee handen vol per dag een positief effect hebben.
  • Elke dag een andere noot. Walnoten, paranoten, cashewnoten, hazelnoten, macadamianoten, pistachenoten, amandelen – om dingen te mengen en je hart, hersenen en alvleesklier te beschermen.
  • Zorg voor gezonde voeding. Eet regelmatig vette zoutwatervis. Hoe kouder het water, hoe beter de vis. Zalm en makreel houden uw hart en vaten jong. Twee keer per week gegeten. Rode biet in welke vorm dan ook (als salade, sap of groente) verbetert uw vermogen om energie te produceren en heeft een positief effect op uw vaten.

Levensstijl

Relaties zijn een belangrijk onderdeel van onze levensstijl. Ze hebben een uitstekend preventief effect omdat ze veiligheid bieden, stress verminderen en vreugde brengen. Het hebben van ze in alle levensfasen draagt bij aan uw gezondheid en een hoge kwaliteit van leven. Ook tijd alleen is belangrijk. Rustig wandelen, mediteren, jezelf onderdompelen in de kunst of gewoon naar muziek luisteren, lezen of luieren – de juiste mix bereikt het. Een paar tips hiervoor:

  • Mannen hebben mannen nodig. Welke jeugdvrienden of collega’s heb je al eeuwen niet meer gezien? Breng nieuw leven in je ‘oude routine’. Wie komt er in je opkomen?
  • Vrouwen hebben vrouwen nodig. Discussie, lachen, steun. Regelmatige ontmoetingen met vriendinnen zijn een bron van stabiliteit en verfrissing.
  • Neem de tijd voor relaties. Zoals alles hebben relaties zorg nodig. Bovenal betekent dit tijd samen. Af en toe naar je favoriete Italiaan, de bioscoop, een dagje op het platteland. Bekijk oude foto’s samen.
  • Zorg voor de relatie met jezelf. Een massage. Koop wat bloemen voor jezelf. Nieuwe kleren. Iets wat je jezelf al eeuwenlang wilt verwennen. Doe het en geniet er naar hartelust van.
  • Geniet van het moment. Laat je minder afleiden. Wees er volledig bij. In het moment. Met andere mensen. Het platteland. Een aangename maaltijd.
  • Verwen jezelf af en toe. Met een massage, een bos bloemen of nieuwe kleren – met iets waarmee je jezelf al eeuwenlang wilt verwennen. Doe het en geniet er naar hartelust van. En leef het moment. Met andere mensen, buiten, of een lekkere maaltijd.

Exercise

Bewegen is de fontein van de jeugd. Of het nu gematigd is, zoals wandelen, tuinieren of rustig fietsen, of meer uitdagend, zoals joggen of wandelen, uw dagelijkse portie beweging houdt u fit voor alles. Potlood in wat bewegingstijd elke dag. Het helpt uw gewrichten, versterkt uw hart en verbetert zelfs onze mentale conditie. Wat u doet is niet belangrijk. Het moet leuk en regelmatig zijn. Hier zijn een paar suggesties:

  • Laten we lopen. Met of zonder wandelstokken. Een stevige wandeling is mogelijk op elke leeftijd en een van de beste vormen van beweging.
  • Schouders naar beneden. Laat uw schouders meerdere malen zakken gedurende vijf seconden. Ontspannen en genieten van de ontspanning.
  • Houd van uw gewrichten. Beweeg uw handen en enkels in cirkels vier keer in elke richting. Na het opstaan en tussendoor. Het voedt en smeert uw gewrichten.
  • Schud ze eraf. Buig je bovenlichaam twee of drie keer per dag zo ver mogelijk naar voren en rust even in die positie. Dan langzaam rechtzetten.
  • Fietsen is de beste manier om te gaan. Fietsen ontspant het bekken en de onderrug. Ga regelmatig korte en lange fietstochten maken.
  • Zachte yoga. Eenvoudige yoga-oefeningen helpen het bindweefsel en de spieren soepel te blijven. Neem een proefles in een yogastudio.
  • Het beste antiverouderingsproduct is beweging! Zet je fiets weer op de weg en stap op de fiets. Fietsen is een zachte oefening in de frisse lucht, maar dit ontspant het bekken en de onderrug. Ga regelmatig voor korte en lange fietstochten.