Meer Tips (Seasonal Support)

Nutrition

Voedsel heeft een wisselwerking met het immuunsysteem. Vooral planten en specerijen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een goed functionerende afweer. Kruiden zoals tijm, kaneel en kruidnagel hebben een antibacteriële en antivirale werking en beschermen tegen ziektekiemen. Op deze manier helpen ze ons afweersysteem hun werk te doen, wat vooral belangrijk is voor mensen met een verzwakt immuunsysteem en altijd terugkerende ziekten.

  • Een warm ontbijt met ontbijt van granen, geraspte kokosnoot, een of twee stukjes fruit en wat kaneel, vanille of kruidnagel zorgen voor bescherming en energie voor de dag.
  • Slechts één kiwi zal uw dagelijkse behoefte aan vitamine C met meer dan 50% verhogen. Neem een extra lepel gezondheid.
  • Je lichaam heeft eiwitten nodig, bijvoorbeeld om antilichamen te produceren. Een verwarmende kippensoep met gekookt vlees en wortelgroenten zorgt voor kracht en vitaliteit.
  • Zoetwatervis zoals makreel, zalm of haring leveren waardevolle vitamine D. Dit is vooral in de winter essentieel voor een goed functionerende afweer.
  • Knijp een citroen uit en voeg één of twee theelepels suiker en heet water toe – hey presto uw afweerdrankje.
  • Vers geperste sappen combineren kruidenimmuniteit en vloeistof. Verwen jezelf regelmatig met deze natuurlijke krachtboost.
  • Zorg ervoor: Een warm ontbijt met ontbijt van ontbijtgranen, geraspte kokosnoot, een of twee stukjes fruit en wat kaneel, vanille of kruidnagel bieden bescherming en energie voor de dag. Vers geperste vruchten- en groentesappen combineren kruidenimmuniteit en vloeistof. Zoetwatervissen zoals makreel, zalm of haring leveren waardevolle vitamine D. Dit is vooral in de winter essentieel voor een goed functionerende afweer.

Levensstijl

Relaties zijn een belangrijk onderdeel van onze levensstijl. Ze hebben een uitstekend preventief effect omdat ze veiligheid bieden, stress verminderen en vreugde brengen. Het hebben van ze in alle levensfasen draagt bij aan uw gezondheid en een hoge kwaliteit van leven. Ook tijd alleen is belangrijk. Rustig wandelen, mediteren, jezelf onderdompelen in de kunst of gewoon naar muziek luisteren, lezen of luieren – de juiste mix bereikt het. Een paar tips hiervoor:

  • Mannen hebben mannen nodig. Welke jeugdvrienden of collega’s heb je al eeuwen niet meer gezien? Breng nieuw leven in je ‘oude routine’. Wie komt er in je opkomen?
  • Vrouwen hebben vrouwen nodig. Discussie, lachen, steun. Regelmatige ontmoetingen met vriendinnen zijn een bron van stabiliteit en verfrissing.
  • Neem de tijd voor relaties. Zoals alles hebben relaties zorg nodig. Bovenal betekent dit tijd samen. Af en toe naar je favoriete Italiaan, de bioscoop, een dagje op het platteland. Bekijk oude foto’s samen.
  • Zorg voor de relatie met jezelf. Een massage. Koop wat bloemen voor jezelf. Nieuwe kleren. Iets wat je jezelf al eeuwenlang wilt verwennen. Doe het en geniet er naar hartelust van.
  • Geniet van het moment. Laat je minder afleiden. Wees er volledig bij. In het moment. Met andere mensen. Het platteland. Een aangename maaltijd.
  • Verwen jezelf af en toe. Met een massage, een bos bloemen of nieuwe kleren – met iets waarmee je jezelf al eeuwenlang wilt verwennen. Doe het en geniet er naar hartelust van. En leef het moment. Met andere mensen, buiten, of een lekkere maaltijd.
  • Een evenwichtige levensstijl heeft ook een positief effect op het immuunsysteem. Vooral het verminderen van stress en voldoende slaap zijn belangrijke elementen. Er zijn genoeg kleine stapjes die kunnen helpen als dat nodig is. Hier zijn een paar suggesties:
  • Ga een sauna nemen. Dit traint je verdediging en ontspant je.
  • Neem voor het slapengaan vijf minuten een warm voetbad – dit doet u goed en bevordert de doorbloeding.
  • Zorg voor voldoende rust en slaap. Vooral bij de tekenen van verkoudheid moet u meer rusten en een uur eerder naar bed gaan.
  • Als u verkouden bent, moet u uw kantoor en slaapkamer meerdere keren per dag ventileren. Zo kunt u de concentratie van besmettelijke micro-organismen verminderen.
  • Ademen! Ga zo nu en dan ergens rustig zitten of liggen, concentreer je alleen op het ademen met je maag en verban alle gedachten zodra ze verschijnen. Concentratie op de ademhaling helpt je hierbij.
  • Lachen ontspant je. Let op wat komedie. Lachen met vrienden. Of gewoon vaker lachen. Jij en alle anderen zullen hiervan profiteren.
  • Lachen doet je goed. Kijk eens naar wat komedie. Lachen met vrienden. Of gewoon vaker lachen. Jij en alle anderen zullen hiervan profiteren. Ga en neem een sauna. Dit traint je verdediging en ontspant je. Een warm voetbad voor het slapen gaan kalmeert u en bevordert de bloeddoorstroming.

Exercise

Bewegen is de fontein van de jeugd. Of het nu gematigd is, zoals wandelen, tuinieren of rustig fietsen, of meer uitdagend, zoals joggen of wandelen, uw dagelijkse portie beweging houdt u fit voor alles. Potlood in wat bewegingstijd elke dag. Het helpt uw gewrichten, versterkt uw hart en verbetert zelfs onze mentale conditie. Wat u doet is niet belangrijk. Het moet leuk en regelmatig zijn. Hier zijn een paar suggesties:

  • Laten we lopen. Met of zonder wandelstokken. Een stevige wandeling is mogelijk op elke leeftijd en een van de beste vormen van beweging.
  • Schouders naar beneden. Laat uw schouders meerdere malen zakken gedurende vijf seconden. Ontspannen en genieten van de ontspanning.
  • Houd van uw gewrichten. Beweeg uw handen en enkels in cirkels vier keer in elke richting. Na het opstaan en tussendoor. Het voedt en smeert uw gewrichten.
  • Schud ze eraf. Buig je bovenlichaam twee of drie keer per dag zo ver mogelijk naar voren en rust even in die positie. Dan langzaam rechtzetten.
  • Fietsen is de beste manier om te gaan. Fietsen ontspant het bekken en de onderrug. Ga regelmatig korte en lange fietstochten maken.
  • Zachte yoga. Eenvoudige yoga-oefeningen helpen het bindweefsel en de spieren soepel te blijven. Neem een proefles in een yogastudio.
  • Het beste antiverouderingsproduct is beweging! Zet je fiets weer op de weg en stap op de fiets. Fietsen is een zachte oefening in de frisse lucht, maar dit ontspant het bekken en de onderrug. Ga regelmatig voor korte en lange fietstochten.
  • Beweging versterkt het immuunsysteem. Een diepere ademhaling zorgt voor meer zuurstof voor uw cellen, een betere doorbloeding van uw organen en een verhoogde productie van lichaamseigen antilichamen verhoogt de weerstand en het vermogen om te reguleren met alle extra oefeningen. Zelfs kleine tussentijdse bewegingen helpen. Extra beweging moet echter worden vermeden als u al verkouden bent.
  • Ga voor een wandeling van vijf tot tien minuten in de frisse lucht. Adem daarbij diep in en uit door uw neus.
  • Gebruik uw fiets waar mogelijk voor kleine boodschappen.
  • Ga niet te lang in dezelfde houding zitten. Sta vaak op en beweeg een paar stappen. Adem daarbij dieper dan normaal.
  • Stap eerder uit de trein of bus en stop eerder. Een korte wandeling kan een extra stimulans zijn voor je verdediging.
  • Regelmatig wandelen, zwemmen of fietsen houdt je verdediging fit.
  • Blijf bewegen. Stap eerder uit de trein of bus, een stop eerder. Een korte wandeling kan een extra impuls geven aan je verdediging. Gebruik je fiets waar mogelijk voor kleine boodschappen. Regelmatig wandelen of zwemmen houdt je ook fit.